Lokalna Strategia Rozwoju została opracowana z udziałem społeczności lokalnej, która została włączona w jej przygotowanie na etapie formułowania diagnozy, analizy SWOT, konsultacji planowanych celów i przedsięwzięć, kryteriów oceny operacji oraz planu działania.
Do informowania o procesie budowania strategii i zapraszania do włączenia się w niego wykorzystano środki przekazu, które cieszą się największą skutecznością w docieraniu z informacjami do mieszkańców[1],tj. rozmowy bezpośrednie w biurze, lokalną prasę, spotkania konsultacyjne i spotkania grupy roboczej oraz stronę internetową i profil społecznościowy Partnerstwa. W miesiącach październik-listopad 2015 roku 7 osobowy Zarząd PBN spotykał się w systemie cotygodniowym w celu omówienia wyników konsultacji społecznych, uwag i wniosków, jakie wpłynęły do biura oraz zostały przedstawione na spotkaniach .
Efekty ich wykorzystania przedstaw tabela poniżej.
L.P. |
Użyte narzędzie |
Opis narzędzia partycypacji |
Wykorzystanie na etapie prac nad opracowywaniem LSR |
|||||
Diagnoza |
Analiza SWOT |
Sposób wyboru i ocena operacji oraz kryteria wyboru |
Cele i wskaźniki |
Plan działania |
|
|||
1 |
- ankietowe badanie online dla mieszkańców obszaru [2] |
W ankiecie wzięło udział 107 osób ze wszystkich gmin PBN. W ramach ankiety zadano 10 pytań. Ankieta upowszechniona była na stronie Partnerstwa oraz stronach internetowych wszystkich gmin w terminie lipiec-sierpień 2015 r. |
- Wskazano atuty i słabości obszaru BN, wykorzystane bezpośrednio do zbiorczej analizy SWOT |
|
Uzyskano informacje o: |
Uzyskano informacje o: - oczekiwanych kierunkach działania LGD, użyte do określenia celów. |
- |
|
2 |
- praca Grupy Roboczej ds. LSR 2020 |
Grupa robocza składająca się z 20 osób, której zadaniem było wypracowanie materiału wyjściowego do diagnozy i SWOTu a następnie analiza uwag z cyklu spotkań z mieszkańcami. W ramach pracy grupy: |
- zwrócenie uwagi na nierównomierny rozwój obszaru i podziały w gminach |
- Opracowanie wstępnej diagnozy SWOT, poddanej później konsultacjom na 8 spotkaniach |
- |
- zasugerowano wprowadzenie nowego przedsięwzięcia „Pokolenia” |
- określono wspólnie terminarz i fakt, że największe kwoty na nabory przewidziano w pierwszych latach programowania z uwagi na największe zainteresowanie i długi czas oceny wniosków |
|
3 |
- cykl 8 spotkań konsultacyjnych w poszczególnych gminach |
Cykl 8 spotkań we wszystkich gminach BN, w układzie „co czwartek”, tydzień do tygodnia. Łącznie w spotkaniach uczestniczyły 203 osoby. Spotkania miały charakter prac warsztatowych. |
Zgłoszono do diagnozy uwagi dotyczące przedsiębiorczości, stanu zabytków, jakości miejsc publicznych |
Spotkania miały kluczowe znaczenie na kształt analizy SWOT. Wskazania mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń podczas spotkań stanowią podstawę SWOTu w niniejszej LSR. |
- |
- |
- |
|
4 |
- konsultacje treści Diagnozy, celów i wskaźników na stronie PBN i profilu fb |
Diagnoza, SWOT i cele LSR zostały umieszczone na stronie internetowej i profilu fb Partnerstwa Borów Niemodlińskich w połowie listopada 2015 roku. Przyjmowanie uwag następowało na podstawie wniosków mailowych do 23.11.2015 r. |
- uwagi indywidualne przesyłane mailem korygujące i uzupełniające zapisy diagnozy. Zgłoszono 5 uwag do diagnozy. 4 uwagi częściowo zostały uwzględnione. |
- uwagi indywidualne przesyłane mailem korygujące i uzupełniające zapisy SWOTu. Zgłoszono 22 uwagi do SWOTu, z czego 75% zostało przyjętych. |
- |
- uwagi indywidualne przesyłane mailem korygujące i uzupełniające zapisy diagnozy |
- |
|
5 |
- internetowa fiszka projektowa |
Fiszka projektowa w systemie on-line, której celem było rozpoznanie zapotrzebowania potencjalnych wnioskodawców na środki w LSR. Ankieta rozprowadzona w systemie mailowym oraz ze strony PBN. Czas dostępności ankiety do końca X 2015. W ramach badania zgłoszono 123 pomysły projektowe. |
- |
- |
- |
- fiszka wskazała komplementarność przyjętych celów do zapotrzebowania mieszkańców. Szacuje się, ze zgodność ta sięga 70-80%. |
- |
|
6 |
Publikacja treści założeń LSR w prasie lokalnej- „Nowa Gazeta” |
Cykl artykułów dotyczących prac nad analizą SWOT oraz nad diagnozą obszaru BN wraz z zaproszeniem do konsultacji (nr 10/72) Nowa Gazeta) oraz celami i misją LGD (nr 11/73 Nowa Gazeta) |
Narzędzie wykorzystano do promocja założeń Lokalnej Strategii Rozwoju w zakresie SWOT, diagnozy oraz celów LSR. |
Narzędzie wykorzystano do promocja założeń Lokalnej Strategii Rozwoju w zakresie SWOT, diagnozy oraz celów LSR. |
|
Narzędzie wykorzystano do promocja założeń Lokalnej Strategii Rozwoju w zakresie SWOT, diagnozy oraz celów LSR. |
|
|
Tab.4 Wykorzystanie narzędzi partycypacyjnych w procesie opracowania LSR
[1] Raport ”Badanie rozpoznawalności i ocena działalności Partnerstwa Borów Niemodlińskich”, 2013, Socjoskop, z którego wynika, iż najwięcej osób o działaniach LGD dowiaduje się z kontaktów bezpośrednich 66%, lokalnej prasy-47%, spotkań i szkoleń 22% oraz Internetu 21% odpowiedzi
[2] Raport końcowy pt. „Raport z ankietowego badania online do nowej Lokalnej Strategii Rozwoju Borów Niemodlińskich do roku 2020”, Niemodlin 2015)