- duża dostępność usług wynikająca z sąsiedztwa miasta wojewódzkiego,
- dobre skomunikowanie wewnętrzne i zewnętrzne siecią dróg, linią kolejową Opole Zachodnie - Nysa i Wrocław-Katowice, sąsiedztwo autostrady A4,
- położenie w trójkącie trzech rzek (Odra, Nysa Kłodzka, Biała z Osobłogą), predysponowanych do uprawiania sportów wodnych,
- sprzyjający rolnictwu - najdłuższy w województwie - okres wegetacyjny,
- łagodne ukształtowanie terenu, sprzyjające rekreacji rowerowej i konnej,
- stosunkowo dobrze utrzymana przestrzeń publiczna (świetlice wiejskie, place zabaw, miejsca spotkań),
- wyróżniająca w skali województwa sieć rezerwatów przyrody i innych obszarów chronionych, w tym Stawy Tułowickie i Niemodlińskie z największym w województwie stawem Sangów,
- wyróżniające w skali województwa obiekty powyrobiskowe – kopalnie bazaltu, margla,
- ugruntowana historycznie hodowla karpia, Karp Niemodliński,
- dziedzictwo kulturowe o znaczeniu międzynarodowym: Miejsce Pamięci Narodowej w Łambinowicach, cmentarz żydowski w Białej,
- zorganizowane podmioty świadczące usługi turystyczne związane z dziedzictwem kulturowym: Centralne Muzeum Jeńców Wojennych, zamek Niemodlin, Moszna, Dąbrowa, Muzeum Ceramiki Tułowickiej, Muzeum Porcelany Śląskiej w Tułowicach (w organizacji), wieże widokowe w Białej, Muzeum kowalstwa w Prószkowie, izby regionalne,
- znacząca w skali województwa liczba dworów i kościołów reprezentujących większość stylów architektonicznych,
- dostępne dla zwiedzających parki i ogrody: najstarszy ogród dendrologiczny w Lipnie, Dąbrowie, Mosznej, Niemodlinie, Tułowicach, Niewodnikach, Chróścinie, Łambinowicach (Pandora),
- jedyna szkoła leśna w województwie w Zespole Szkół w Tułowicach,
- wyróżniająca na skalę wojewódzką sieć grodzisk średniowiecznych,
- imprezy o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim specyficzne dla obszaru: Karpik i Etno Festiwal w Niemodlinie, Złota Kosa w Piątkowicach, Zamczysko w Dąbrowie, Parady Orkiestr w Białej i Prószkowie, Festiwal kultur w Białej, Pisankowanie w Tułowicach, Muzyczne Święto Kwitnącej Azalii w Mosznej, Piknik Lotniczy w Polskiej Nowej Wsi,
- zgodne sąsiedztwo ludzi autochtonicznych i napływowych, Polacy, Niemcy, Ślązacy – tygiel kultur i związane z tym tradycje i produkty lokalne: wodzenie niedźwiedzia, babski comber, kroszonki, pisanki, kołatanie, noc świętojańska, Święty Marcin,
- sołectwa i ich organizacje aktywnie działające w programie Odnowy wsi, często nagradzane,
- nietuzinkowa aktywność przedsiębiorców w zakresie rozwoju oferty bazy rekreacyjnej (Rodzinny Park Rozrywki w Lipowej, Muzeum Robotów w Mosznej, stadniny koni), gastronomicznej i noclegowej,
- silne tradycje rolnicze w gminach Biała i Strzeleczki.
- słaba sieć transportu publicznego (PKS, bus), w znaczącej części w miejscowościach, w tym wykluczenie komunikacyjne seniorów,
- nieliczne drogi rowerowe o charakterze komunikacyjnym,
- chaotyczny rozwój wsi i przestrzeni publicznych, nieaktualne dokumenty planistyczne, nieciągłość polityki rozwoju,
- słaba zdolność przeciwdziałania niepożądanym inwestycjom (wielkie osiedla, farmy fotowoltaiczne, farmy hodowlane, rolnictwo wielkopowierzchniowe),
- niedostosowanie miejsc publicznych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów,
- „puste świetlice” - nieliczne miejsca posiadające stałą ofertę zajęć dla mieszkańców,
- słaby rynek (produkcja- sprzedaż - kupno) produktów lokalnych/rolnych,
- brak sieci wyznaczonych i oznakowanych tras turystycznych, informacji turystycznej,
- zły stan większości zabytków, trudności z dostępem dla zwiedzających (zwłaszcza kościołów poza godzinami nabożeństw),
- deklaratywny rozwój turystyki: gminy i organizacje postrzegają w tym potencjał, ale nie realizują projektów turystycznych,
- niewystarczająca liczba punktów opieki nad seniorami oraz oferty dziennych zajęć dla seniorów,
- niewystarczająca liczba punktów opieki nad dziećmi do lat 3,
- rosnące obciążenie demograficzne osobami starszymi,
- nieliczne organizacje pozarządowe z obrotami powyżej 50 tys. zł rocznie, nieliczne „pozarządowe lokomotywy rozwoju”,
- problem z utrzymaniem aktywności członków w organizacjach, małe zainteresowanie obejmowaniem stanowisk w organach organizacji,
- niski stopień wymiany pokoleń na stanowiskach samorządowych – zasiedzenie na stanowiskach funkcyjnych i wynikający z tego brak nowych pomysłów rozwojowych,
- niski poziom wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy organizacjami społecznymi, niska liczba wspólnych (międzygminnych) projektów związanych z Borami,
- mało inicjatyw zmierzających do zachowania dziedzictwa przyrodniczego, brak spójnej polityki i działań w tym kierunku,
- szczątkowa edukacja regionalna w istniejących placówkach edukacyjnych,
- słaba aktywność i zaangażowanie w sprawy wsi u mieszkańców nowoosiedlających się (szczególnie u tych, którzy przeprowadzili się z miasta na wieś – efekt suburbanizacji Opola),
- mała innowacyjność i energooszczędność rozwiązań stosowanych w inwestycjach (np. niskie wykorzystanie odnawialnych źródeł energii czy oszczędności wody),
- mała liczba wizjonerów/ innowatorów (wizji przyszłości, pomysłów wykraczających poza zaspokajanie bieżących potrzeb),
- wykluczenie cyfrowe osób starszych i ubogich, skutkujące nierównym dostępem do usług publicznych,
- Nadleśnictwa, główny zarządzający Borami Niemodlińskimi, wykluczone z dofinansowania w ramach LSR.
- dostępne środki z budżetu UE oraz programów krajowych i regionalnych,
- polityka prosumencka w zakresie odnawialnych źródeł energii,
- rozwój technologii cyfrowych,
- dostarczanie wiedzy i doświadczeń przez imigrantów,
- wzrost tendencji ekologicznych – powrót do wizerunku dawnej wsi i zdrowego żywienia (slow life, slow food),
- zmiana kierunków rozwoju turystyki z biernej (słońce, piasek, morze) na aktywną (edukacja, ekscytacja, rozrywka)
- kryzys w Unii Europejskiej, zmniejszenie finansowania z UE po 2027 r., rosnące obciążenie budżetów gmin wkładami własnymi do projektów
- wzrost tendencji antyeuropejskich, POLEXIT,
- kryzys klimatyczny - ekstrema pogodowe, wyczerpujące się zasoby wodne i malejąca bioróżnorodność,
- rozprzestrzenianie fakenewsów, teorii spiskowych, zaprzeczanie zmianom klimatu,
- kryzys energetyczny, nieprzewidywalne ceny paliw i energii oraz utrzymująca się inflacja,
- wojna i obciążenie systemów państwa napływem uchodźców,
- powtarzające się stany epidemii/zagrożenia epidemicznego,
- centralizacja zarządzania w wielu dziedzinach,
- wzrost tendencji do indywidualizmu w spędzaniu wolnego czasu, pozyskiwaniu informacji, w życiu rodzinnym i społecznym,
- traktowanie przez służby konserwatorskie zabytków rejestrowych i ewidencyjnych na równi, trudności ze strony konserwatorów przyrody utrudniające podejmowanie prac, a jednocześnie niemoc urzędnicza.
Wnioski z przeprowadzonej analizy SWOT:
I. Dla wykorzystania nadarzających się szans najważniejsze jest:
- utrzymanie lub/i zwiększenie aktywności społecznej w organizacjach i grupach nieformalnych, działających jako wielokrotnie nagradzani liderzy,
- pomysłowość przedsiębiorców i rozwiązania stosowane w biznesie turystycznym i okołoturystycznym: rekreacja, gastronomia i noclegi,
- poznanie, zrównoważone zagospodarowanie najcenniejszych walorów przyrodniczych obszaru, w tym zwłaszcza obszarów chronionych,
- korzystanie z dziedzictwa kulturowego o znaczeniu ponadlokalnym,
- korzystanie z „tygla kultur” na obszarze,
- kreowanie ekologicznego rolnictwa, opartego na wielopokoleniowym doświadczeniu gospodarstw rodzinnych (zwłaszcza w Białej i Strzeleczkach),
- wykorzystanie do szerokich projektów istniejącej już i całkiem dobrze utrzymanej infrastruktury przestrzeni publicznej,
- inwestowanie w atrakcyjne, specyficznie dla obszaru imprezy o zasięgu ponadlokalnym,
W podejmowanych działaniach prorozwojowych należy skupić dużą uwagę na wzmacnianiu kompetencji potencjalnych liderów organizacji pozarządowych, wspieraniu działalności biznesowej związanej z turystyką, wpieraniu gospodarstw rolnych w rozwijaniu dodatkowych funkcji, a także zachęcać podmioty reprezentujące wszystkie środowiska do podejmowania projektów opartych o ponadprzeciętne zasoby przyrodnicze i kulturowe.
II. W celu przezwyciężania potencjalnych zagrożeń należy:
- korzystać z aktywności najlepszych organizacji pozarządowych i grup nieformalnych
- skupić się na zrównoważonym wykorzystaniu walorów przyrodniczych obszaru do działań rozwojowych,
- organizować działania bardziej bazujące na dostępnej przestrzeni publicznej, niż inwestować tworzenie nowej infrastruktury
- korzystać z wiedzy i pomysłów aktywnych przedsiębiorców działających w branży turystycznej i okołoturystycznej.
W podejmowanych działaniach należy zachęcać organizacje, biznes i podmioty publiczne do tworzenia oferty (miejsca pracy, rekreacja, edukacja, wypoczynek) związanej z zasobami przyrodniczymi, tworzyć przestrzeń do współpracy trzech sektorów oraz wymiany wiedzy i doświadczenia pomiędzy nimi.
III. Największą przeszkodą przy wykorzystaniu szans będzie:
- brak wiedzy i pomysłów na korzystanie z zasobów Borów Niemodlińskich do rozwoju obszaru oraz brak współpracy w tym zakresie,
- niewystarczająca wiedza i kompetencje w zakresie planowania przestrzennego i ładu przestrzennego,
- zmniejszająca się liczba aktywnych i innowacyjnie śmiałych organizacji pozarządowych,
- niepodejmowanie współpracy i projektów wspólnych dla obszaru,
- brak wizjonerów, liderów, innowatorów lub ich niewystarczające zaangażowanie w sprawy lokalne.
W podejmowanych działaniach należy skupić się na pokazywaniu dobrych praktyk i rozwiązań innowacyjnych oraz partnerskich wokół zasobów przyrodniczych, podejmować się edukacji w zakresie planowania przestrzennego by nie utracić największego atutu obszaru (cenne tereny zielone), nastawić się na aktywizację i wspieranie organizacji pozarządowych działających w oparciu o lokalne zasoby oraz stworzyć ofertę dla utalentowanych osób, która zachęci ich do aktywności lokalnej (zamiast emigracji do większych ośrodków).
IV. Istniejące zagrożenia zostaną spotęgowane, jeśli nie będziemy przeciwdziałać:
- spadkowi zaangażowania w organizacjach społecznych, niechęci do brania przez mieszkańców odpowiedzialności i sprawczości za rozwój lokalny,
- brakom nowych (młodych/ zaczynających w tej dziedzinie) chętnych na stanowiska publiczne,
- małej liczbie inicjatyw wokół i na rzecz zasobów przyrodniczych obszaru i do jego rozwoju,
- myśleniu, że nowe problemy można rozwiązać starymi sposobami.
W podejmowanych działaniach należy kłaść duży na wspieranie i promowanie aktywności społecznej
i obywatelskiej, szczególnie wśród osób młodych, zachęcać do aktywności bazującej na zasobach przyrodniczych, sprzyjającej przeciwdziałaniu zmianom klimatu, promować rozwiązania innowacyjne i wnoszące nową wartość dla obszaru.
Z przeprowadzonej analizy obszaru można wnioskować, że dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju, w tym zatrzymania migracji potencjału intelektualnego (zjawisko tzw. brain drain na poziomie lokalnym), LGD Partnerstwo Borów Niemodlińskich powinno skupić swoją działalność na wspieraniu:
- Usług prywatnych i publicznych przekładających się na odczuwalną jakość życia i decydujących o zamieszkaniu na terenie, a także ofercie wolnego czasu pozwalającej na samorealizację w miejscu zamieszkania.
- Miejsca satysfakcjonującej, dochodowej pracy.
Tym samym LGD powinno zachęcać mieszkańców do włączenia się w całościowe kształtowanie obszaru na bazie dostępnych zasobów przyrodniczych i kulturowych, dostępnej infrastruktury publicznej i przy współpracy zarówno z mieszkańcami własnych gmin, jak i gmin sąsiednich.